Gotowi na śnieg

Nowa Ruda jest już przygotowana do pierwszych opadów śniegu. 7 pojazdów do odśnieżania, ok.  300 ton soli oraz 500 ton piasku do przygotowania mieszanki piaskowo-solnej. Na terenie miasta rozstawionych jest 110 pojemników z piaskiem. Tym tematem w środę 23 października zajęli się radni z Komisji Porządku Publicznego i Komunikacji Rady Miejskiej w Nowej Rudzie. Tradycyjnie przypominamy, że nie wszystkie drogi na terenie miasta należą do gminy miejskiej

Na posiedzenie Komisji Porządku Publicznego i Komunikacji Rady Miejskiej w Nowej Rudzie zaproszeni zostali Grzegorz Kuzak, prezes spółki Noworudzkie Usługi Komunalne, Marian Zdunek, prezes spółki Noworudzkie Towarzystwo Budownictwa Społecznego oraz Jarosław Żółty z urzędu miasta.

Od kilku lat za „Akcję Zima” na terenie Nowej Rudy odpowiedzialna jest spółka Noworudzkie Usługi Komunalne.
– Akcja polega na prowadzeniu prac związanych z odśnieżaniem w okresie zimowym oraz oczyszczaniu z materiału szorstkiego (w momencie wystąpienia odwilży). Spółka do akcji zima przygotowuje się dużo wcześniej, gromadząc odpowiednią ilość materiałów sypkich, robiąc przegląd sprzętu: pługów, posypywarek itd. – tłumaczył Grzegorz Kuzak. – Zimowe oczyszczanie obejmuje: zgarnianie śniegu, układanie śniegu w pryzmy, zwalczanie gołoledzi, usuwanie śniegu. Drogi miejskie utrzymywane będą w trzech standardach zimowego utrzymania. Sprzęt zmechanizowany obsługiwany będzie w cyklu ciągłym, trzyzmianowym – dodał.

Do prac w ramach „Akcji Zima” spółka dysponuje siedmioma pojazdami: samochodem bramowcem „DAF” z pługiem odśnieżającym lemieszowym i piaskarką umieszczoną na pojeździe, samochodem z urządzeniem hakowym na podwoziu „Daf-a”, z silnikiem o mocy 250 KM, piaskarko-solarką „Stratos Basic”, pługiem odśnieżającym dwulemieszowym o szer. 3,2 m, ciągnikiem „Zetor” z napędem na cztery koła, pługiem lemieszowym i rozrzutnikiem, ciągnikiem „Zetor” z napędem na cztery koła (z pełną hydrauliką) z możliwością podłączenia rozrzutnika, ciągnikiem Deutz Fahr z napędem na cztery koła, pługiem lemieszowym i rozrzutnikiem, a także quadem Yamaha 350 cm3 wraz z pługiem – pojazd przeznaczony do odśnieżania chodników, placów i parkingów, + posypywarka do quada, koparko-ładowarką „Komatsu” i wytwornicą do solanki P2000 Euro i ciągnikiem Deutz Fahr z pługiem lemieszowym i rozrzutnikiem który będzie służył do odśnieżania chodników, placów i parkingów.

– Specyfika miasta i jego ukształtowanie powodują, że oprócz czynności wykonywanych sprzętem zmechanizowanym, konieczne są też czynności wykonywane ręcznie. Piętnastu, stale zatrudnionych zamiataczy, wspieranych, w zależności od nasilenia czynników atmosferycznych, pracownikami okresowymi, wykonywało będzie prace niemożliwe do wykonania sprzętem zmechanizowanym – informował zebranych prezes NUK-u.

Tradycyjnie już drogi w mieście podzielone zostały na trzy standardy odśnieżania i likwidacji oblodzenia.
I standard – do akcji odśnieżania (likwidacji oblodzenia) przystąpić należy w chwili rozpoczęcia opadów (wystąpienia oblodzenia); w miejscach niebezpiecznych (skrzyżowania, zatoki przystankowe, podjazdy i zjazdy) jezdnia powinna być odśnieżana i posypywana na całej szerokości; zakończenie odśnieżania (likwidacji oblodzenia) nastąpić musi po 3 godzinach od zakończenia opadów.

W takim standardzie utrzymywane będą następujące ulice na terenie miasta w dzielnicy Centrum: Piłsudskiego, Armii Krajowej, Bohaterów Getta, Jeziorna, Kolejowa, Kościelna, Kościuszki, Krańcowa, Mała, os. Piastowskie, Podjazdowa, Rynek, Sportowa, Sybiraków, Szpitalna i Teatralna, w dzielnicy Słupiec: Akacjowa, Kombatantów, os. XXX-lecia (obwodnica), Spacerowa, Szkolna, Sztygarska i os. Wojska Polskiego (obwodnica), Martwa; w dzielnicy Drogosław: Świdnicka.

II standard – do akcji odśnieżania (likwidacji oblodzenia) przystąpić należy po wykonaniu niezbędnych czynności na drogach I standardu, po zakończeniu opadów czas odśnieżania (likwidacji oblodzenia) nie może być dłuższy niż 6 godzin; jezdnia odśnieżana i posypywana na całej szerokości.

W takim standardzie utrzymywane będą następujące ulice: w dzielnicy Centrum: Anny, Błotna, Ciemna, Demokratów, Fabryczna, Górna, Graniczna, Lipowa, Łużycka, Plac Matejki, Mickiewicza, Narutowicza, Niepodległości (skwer), Nowa, Ogrodowa, Prosta, Słoneczna, Srebrna, St. Osada, Strzelecka, Sudecka, Wąska, Wrześni, Zaułek, Złota; w dzielnicy Słupiec: Kasztanowa, Konopnickiej, Kwiatowa, os. Waryńskiego, Parkowa, Piwna, Szybowa, Słupiecka (do domu Wittiga), Topolowa, Traugutta, Wiejska, Zagórze; w dzielnicy Drogosław: Andersa, Dworska, Górnicza, Jana Pawła II, Kopalniana, Leśna, Ludwikowska, Łączna, Obozowa, Orkana, Podgórska, Reymonta, Rolna, St. Droga, Zdrojowisko.

III standard – odśnieżanie w zależności od potrzeb, po konsultacji z zamawiającym (Urzędem Miasta), po zakończeniu czynności na drogach I i II standardu); miejsca niebezpieczne (skrzyżowania, podjazdy, zjazdy) posypywane materiałem szorstkim.

W takim standardzie utrzymywane będą następujące ulice: w dzielnicy Centrum: Boczna, Willowa, Cicha, Góra Anny, Kołowa, Mała Kolonia, Młyńska, Młyńskie Wzgórze, Myśliwska Osada, Pionierów (część), Polna, Stara Kolonia; w dzielnicy Słupiec: Al. Najświętszej Marii Panny, Debry, Górska, Połoniny, Ugory, Węglowa Wola, Zielna, Zielonka, Wrzosowa, Widokowa, Garażowa; w dzielnicy Drogosław: Czarna, Jawornik, Jedności, Łąkowa, Miedzianka, Rzeczna, Tuczyn, Zacisze, Zatorze, Brzozowa.

– Pragnę przypomnieć, że nie wszystkie drogi na terenie Nowej Rudy są zarządzane przez gminę miejską i obsługiwane przez naszą spółkę. Drogami wojewódzkimi i powiatowymi są następujące ulice: Fredry, Piastów, pl. Grunwaldzki, Przechodnia, część ul. Piłsudskiego, Kopernika, Niepodległości, Słupiecka, Kłodzka, Sokola, Zatorze (część), Nowa Osada, Pionierów (część), Sybiraków (część), Żeromskiego, Kwiatkowskiego, Radkowska – tłumaczy Grzegorz Kuzak. – Do spółdzielni mieszkaniowych należy zarządzanie drogami wewnętrznymi, osiedlowymi (dotyczy dróg na terenie osiedli: XXX-lecia i Wojska Polskiego). Na tych drogach czynności zimowego utrzymania prowadzą firmy inne niż NUK, wybrane przez zarządców dróg – dodał.

W sezonie zimowym dla mieszkańców uruchomiony zostanie, w siedzibie spółki, całodobowy Punkt Dyspozytorski „Akcji Zima”. Pod numerem telefonu 74 872 23 88 należy zgłaszać ewentualne potrzeby lub uwagi do prowadzonych czynności związanych z zimowym utrzymaniem dróg miejskich. Punkt posiada stałą łączność telefoniczną z kierowcami pojazdów biorących udział w „Akcji Zima”.

Nie boją się zimy
O gotowości do „Akcji Zima” zapewnia też Marian Zdunek. W skrócie mówiąc pracownicy spółki NTBS odpowiedzialni są za zimowe utrzymanie dojść do budynków i chodników przy nieruchomościach którymi administrują.
– W przypadku ostrej zimy, czy większych opadów śniegu współpracujemy z NUK-iem i urzędem miasta. Dla nas największym wyzwaniem jest oprócz prac które w okresie zimowym prowadzimy na bieżąco, to kwestia odśnieżania dachów, które jak wiadomo w większości są spadowe np. w rynku, przy ul. Piastów, Fredry, Kościelnej i Kolejowej, gdzie na dachach występują też zagrożenia związane z soplami. W pracach związanych z ich usuwaniem uczestniczą firmy, które remontowały te dachy, a co najważniejsze dysponują odpowiednim sprzętem – mówi Marian Zdunek. – Najniebezpieczniej jest na ul. Piastów ponieważ tam wąskie chodniki przylegają bezpośrednio do ścian elewacyjnych budynków. Jednak w każdym przypadku sytuacja jest na bieżąco monitorowana – zapewnia prezes.

Według niego spółka dysponuje odpowiednią liczbą pracowników, którzy w przypadku gwałtownych opadów śniegu, czy wystąpienia oblodzenia do pracy przychodzą przed godz. 6.00, ale są też dyspozycyjni w innych porach dnia. Noworudzkie Towarzystwo Budownictwa Społecznego dysponuje też odpowiednim sprzętem i wystarczająca ilością materiałów sypkich.

Drogi powiatowe i wojewódzkie
Jeżeli chodzi o zarządzającego drogami wojewódzkimi przebiegającymi przez Nową Rudę, czyli Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu, niedawno został rozstrzygnięty przetarg i obecnie podpisywane są umowy z wykonawcami, którzy odpowiedzialni będą za zimowe utrzymanie dróg wojewódzkich. W przypadku Nowej Rudy jest to konsorcjum Rutex-Ceroma. W tym przypadku usługa ma być kompleksowa – w jej skład wchodzi zimowe utrzymanie dróg i chodników, a także sprzątanie pozimowe.

W przypadku dróg powiatowych nadal obowiązują umowy podpisane z wykonawcami po ogłoszonym w ubiegłym roku przez Zarząd Dróg Powiatowych w Kłodzku przetargu na zimowe utrzymanie dróg.

Str. 7 w numerze 402 tygodnika „Noworudzianin” dostępnym w archiwum.




Numer 402
1-7 listopada 2019 r.

Pobierz tutaj (pdf)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *