Przybędzie bezrobotnych?

Sytuacja epidemiczna pomału zaczyna odbijać się na rynku pracy na naszym terenie. Zapytaliśmy Krzysztofa Bolisęgę, dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kłodzku, jak przedstawia się sytuacja na terenie powiatu kłodzkiego.

– Panie Dyrektorze, jak aktualnie wygląda sytuacja na rynku pracy na terenie powiatu kłodzkiego i terenu Nowej Rudy? Czy uległa zmianie w związku z pandemią koronawirusa?
– Rynek pracy uległ bardzo dużej zmianie, a jak się zmienił, to tak naprawdę dzisiaj jeszcze trudno powiedzieć.

– Ilu w kwietniu przybyło bezrobotnych?
– W kwietniu przybyło nam ponad 300 osób bezrobotnych. To nie jest dużo, bo zwolnienia dopiero nastąpią, ponieważ dużo osób jest w okresie wypowiedzenia, ale też dużo pracodawców nie podjęło jeszcze decyzji odnośnie zmniejszenia zatrudnienia – czy będą zwalniać teraz, czy później, czy zwolnią 10% czy 30% pracowników. To działa z pewnym opóźnieniem, to będzie proces który będzie trwał nie miesiąc, a kilkanaście miesięcy.

– Część zadań w ramach tarczy antykryzysowej realizowana jest w urzędach pracy w całej Polsce. Jak wygląda to w urzędzie pracy w Kłodzku i w filii w Nowej Rudzie?
– Na dzień dzisiejszy do naszego urzędu pracy wpłynęło prawie 6 tys. wniosków na pożyczki, wsparcie finansowe. Na ten cel pozyskaliśmy już 40 mln zł, a prawdopodobnie będziemy jeszcze wnioskować o dodatkowe środki finansowe. Mamy kumulację pracy, pracujemy na dwie zmiany, pracujemy w soboty żeby jak najszybciej udzielić wsparcia, chociaż jest to trudne zadanie, bo ktoś tam do końca tego nie przeliczył. Jesteśmy w stanie dziennie obsłużyć 200 wniosków. To wszystko oparte jest na odpowiednich pożyczkach, które ewentualnie mogą być umarzane. Żeby to jednak zrobić, trzeba pozyskać wniosek, który często jest składany w formie papierowej lub elektronicznej, ale w 60-70% wnioski te są niestety do poprawy i to jest największy problem.

– Właśnie z tym związane jest moje kolejne pytanie. Dostajemy zapytania od czytelników co należy zrobić w sytuacji, gdy pomyliliśmy się w wypełnianiu wniosku i złożyliśmy wniosek niekompletny lub źle wypełniony?
– Tych wniosków nie odrzucamy, my te wnioski sprawdzamy i pracodawcy, którzy mają błędnie lub niekompletnie wypełniony wniosek, w momencie kiedy przychodzą podpisywać konkretną umowę, poprawiają lub uzupełniają błędy. Powtórzę, nie odrzucamy wniosków, chcę dodać, że wnioski, które wpływają drogą elektroniczną, analizujemy i szybciej podpisuję, ale tego typu wniosków na dzień dzisiejszy jest ok. 20%.

– O jakie formy wsparcia mogą starać się uprawnieni przedsiębiorcy i pracodawcy?
– Mogą ubiegać się o pożyczki, dofinansowania do zatrudnienia czy prowadzonej działalności. Szczegółowe informacje na temat prowadzonych naborów są na bieżąco publikowane na naszej stronie internetowej: https://klodzko.praca.gov.pl. Tam znajdują się również niezbędne dokumenty do pobrania i wypełnienia. Z uwagi na bardzo dużą ilość pytań i wątpliwości pojawiających się ze strony przedsiębiorców, uruchomiliśmy w urzędzie specjalnie dedykowane infolinie – obsługa pracodawców – tarcza antykryzysowa – pożyczki dla mikroprzedsiębiorców pod numerami tel. 74 873 50 59, dofinansowania części kosztów tel. 74 873 50 58 lub 74 873 50 51.

Str. 3 w numerze 428 tygodnika „Noworudzianin” dostępnym tutaj.



Numer 428
15-21 maja 2020 r.



POBIERZ ZA DARMO TUTAJ

Ze względu na obostrzenia związane z pandemią koronawirusa
powyższy numer NIE BĘDZIE DOSTĘPNY w wersji papierowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *