Lekcje angielskiego w Bożkowie

Nie od dziś wiemy, że lekcje języków obcych w naszych szkołach nie przynoszą oczekiwanych efektów. Często już od przedszkola maluchy poznają pierwsze słowa w języku angielskim czy niemieckim. Przez 8 lat nauki języków obcych w szkole podstawowej poświęcane jest na to wiele godzin, ale najczęściej dzieci tylko po dodatkowych zajęciach, korepetycjach czy nietypowych formach nauczania są w stanie porozumiewać się w jednym języku obcym na podstawowym poziomie. Większość zaledwie opanowała kilka zdań, może co najwyżej kilkadziesiąt prostych słów i nie ma zdolności porozumiewawczych, o gramatyce nie wspominając. Nierzadko w szkołach średnich uczą się języka obcego właściwie od nowa a kolejne lata nauki nadal nic nie zmieniają. Inaczej jest na zachodzie. Tam uczeń może nie wiedzieć np. w którym roku rozpoczęła się II Wojna Światowa (nota bene u nas też z tym bywa coraz większy problem), ale potrafi dobrze lub bardzo dobrze porozumiewać się dwoma językami obcymi. Co jest lepsze? Nie twierdzę, że utrata świadomości historycznej jest lepsza od analfabetyzmu językowego ale w dzisiejszych czasach na pewno jedno i drugie jest ogromnie istotne. Jesteśmy obywatelami Unii Europejskiej, w międzynarodowym tyglu pełnym kultur, światopoglądów, wyznań, tradycji a przede wszystkim ludzi, którzy mimo wielu języków potrafią między sobą dogadywać się choćby po angielsku czy niemiecku, francusku, hiszpańsku, rosyjsku – to chyba najpopularniejsze języki na naszym kontynencie. Czy można zmienić ten trend w polskich szkołach? Jak zachęcić młodych do nauki języków obcych?

Naszą redakcję odwiedziła Joanna Sokołowska-Witowska, nauczycielka języka angielskiego w Zespole Szkolno-Gimnazjalnym z Oddziałami Integracyjnymi w Bożkowie. Otrzymaliśmy bowiem informację, że szkoła, w której uczy już drugi raz otrzymała Krajową Odznakę Jakości programu eTwinning. Dwa lata temu nauczycielce przyznano odznakę za międzynarodowy projekt „Triple Entente” (Trójporozumienie), prowadzony ze szkołami partnerskimi z Anglii (King’s Ely) i Francji (College de la Chaloupe -Reunion). – Projekt trwał prawie dwa lata. W ramach projektu uczniowie z trzech krajów pisali listy po angielsku i francusku, wspólnie przygotowywali prezentacje multimedialne, nagrywali filmiki, dzielili się informacjami z zakresu kultury, tradycji, historii i geografii swoich regionów, tworzyli i rozwiązywali quizy, ankiety i aplikacje LearningApps, uczestniczyli w lekcjach przez Skype’a, przez co oprócz kompetencji językowych i poszerzenia wiedzy ogólnej, rozwijali także umiejętności w zakresie wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TiK) – wspomina Joanna Sokołowska-Witowska. – Kontynuujemy współpracę ze szkołą partnerską z wyspy Reunion. Jest to dość poważne osiągnięcie – dodaje.

– Jestem nauczycielką języka angielskiego w ZSG w Bożkowie, od pięciu lat prowadzę międzynarodowe projekty na platformie eTwinning – mówi pani Joanna. – Obecnie po raz drugi przyznano mi i szkole Krajową Odznakę Jakości eTwinning za projekt w języku angielskim dotyczący dziedzictwa narodowego „Our National Heritage – Where the past meets the future”. Jesteśmy jedyną szkołą w gminie Nowa Ruda, która otrzymała tę nagrodę. Współpracowałam z ponad 20 krajami, w tym z Grecją, Turcją, Chorwacją, Ukrainą, Rumunią, Serbią, prowadziłam zajęcia będące innowacją pedagogiczną. Obecnie ubiegam się o Europejską Odznakę Jakości eTwinning – uzupełnia.

Krajowa Odznaka Jakości (KOJ) przyznawana jest przez Narodowe Biuro Kontaktowe Programu eTwinning tym nauczycielom, których praca w ramach partnerstwa uznawana jest za wyróżniającą w naszym kraju.
Uczniowie pani Joanny stale korespondują po angielsku z rówieśnikami z Francji, wysyłają kartki świąteczne oraz informacje o Polsce do pozostałych uczestników projektu. Rozmawiają podczas zajęć przez Skype z kolegami i koleżankami z różnych krajów oraz korzystają ze specjalnej aplikacji na telefon komórkowy dzięki której szlifują język, uczą się nowych słówek i rozwiązują zadania.

To daje uczniom wiele zabawy oraz mnóstwo satysfakcji z praktycznych umiejętności komunikacyjnych. To ich bardzo cieszy, kiedy widzą, że mogą się dogadać z kimś oddalonym o tysiące kilometrów. Wykorzystują również media społecznościowe, jak większość młodzieży, ale również do kontaktów w języku angielskim co nie tylko utrwala wiedzę oraz rozszerza zasób słów i umiejętności lingwistyczne, ale pozwala również poznać inne kraje, kulturę, religię, obyczaje a co najważniejsze uczy tolerancji a i niejednokrotnie jest początkiem nowych znajomości i przyjaźni, które potem są kontynuowane. Dzięki działaniom pani Joanny Sokołowskiej-Witowskiej i jej uczniom propagowana jest również Polska na arenie międzynarodowej, uczniowie z innych krajów poznają nasz kraj, naszą historię, zwyczaje i język. W roku szkolnym 2019/2020, pani Joanna będzie współpracował z ponad 60 szkołami, realizując dwa kolejne projekty eTwinning; jeden dotyczący metod nauczania języka angielskiego na całym świecie- „GPE Challengers oraz kolejny, dotyczący zasad demokracji i Olimpiady 2020 w Japonii – „Countdown to the Tokyo Olmpics 2020”.

To naprawdę cieszy, kiedy tacy nauczyciele jak pani Joanna wychodzą poza szablonowy system nauczania, który jak wspominałem, przynosi słabe owoce u większości uczniów. Nietypowe metody uruchamiają młodzież i dzieci do działania, które wyzwala potencjały, talenty i pozwala lepiej i skuteczniej przyswajać wiedzę i umiejętności. Nie jest tajemnicą, że nasz obecny system edukacyjny jest przeładowany a ten sposób pozwala już teraz łatwiej osiągać wyznaczone cele a potem przekładać się nie tylko na lepsze oceny na sprawdzianach i egzaminach ale również na łatwiejszy start w dorosłym życiu. Gratulujemy, trzymamy kciuki życząc kolejnych sukcesów zarówno uczniom jak i pani Joannie a inne szkoły zachęcamy również do podejmowania działań, które nie tylko pomogą uczniom ale też uczynią ten trudny zawód nauczyciela bardziej satysfakcjonującym.

Str. 13 w numerze 395 tygodnika „Noworudzianin” dostępnym w archiwum.




Numer 395
13-19 września 2019 r.

Pobierz tutaj (pdf)

Dodaj komentarz